My Favrot

Saturday 24 November 2012

Sedikit sebanyak, ilmu tetap ilmu.. Allah itu ada dan kita ini sebenarnya tidak ada..

Bismillahirrohmanirrohim..
Alhamdulillah, hari ni adalah hari yang bermakna pada ku juga keluarga serta yang hadir pada malam ini di kediaman kami. Hj Shaari bin Hj Muhd Yusuf telah datang ke rumah kami untuk berkongsi ilmu Makrifat ( ilmu Mengenal Allah) dari Tok Kenali Kelantan iaitu Wali tersohor di Kelantan.. Al- Fatihah untuknya..

Kami telah diterangkannya tentang ilmu Tauhid iaitu ilmu mengEsakan Allah.. Saat ini, aku berasa alhamdulillah kerana Allah menemukan kami dengan Manusia yang Mulia membuatkan aku semakin kenal Allah, diri & Mati.. Sungguh aku amat tertarik apabila Beliau meletakkan tapak tangannya di dinding rumah kami yang dihiasi cat putih lalu berkata " Adakah kamu semua dapat melihat Bayangan tangan ini?" " kami katakan ya".. kemudian beliau menyambung lagi " tanpa Tangan yang saya letakkan ini, tidak mungkin bayangan tangan saya ada, benar tidak?" kami menjawab " ya" lalu beliau berkata " begitulah kita, kita umpama bayangan itu " itu menjelaskan aku bahawa kita ini tidak ada, yang ada itu Hanya Allah..

Tidak aku nafikan, penyampaian beliau begitu mendalam dan berkesan. Oleh itu, bagi yang diluar sana, yang tidak memahami ilmu sebegini, sewenang2nya akan mengatakan orang sesat. Umpama, nampak buah mangga atas pokok, lalu melemparnya dengan batu agar jatuh ke bawah.. Namun, buah mangga itu tidak jatuh, orang itu pasti berkata " ah ! buah itu pasti masam" walhal, orang yang mencuba dan merasa akan lebih tahu ia masam ataupun sebaliknya :) Bersyukur kepada Allah mengenalinya.. Sifat peribadi beliau membuatkan aku begitu kagum, sifat kesederhanaannya, lemah lembutnya dan persaudaraannya. Jelas ku mula kagum tika beliau mengatakan " Saya bukan guru, dan kamu bukan murid. Kita semua sama dan malam ini kita sama2 menuntut ilmu " tapi sayangnya.. masa terhad, beliau tidak dapat menyambungkan perkongsian lain.. sayangnya ! betul2 rasa ingin belajar ilmu agama yang lain lagi dari Tuan Hj Shaari.. he2..

Jika diberikan kesempatan aku ingin sangat berguru dan mempunyai guru yang boleh membawaku ke Jalan Allah.Kerna aku masih kabur dan cetek ilmu agama. Inshaa Allah. Sampai disini dulu cerita.. dan alhamdulillah hari ni ayahku telah menggantikan laptop baru daripada memakai laptop yang telah 6 tahun lama ku gunakan dahulu :) terima kasih pak.. love you forever ^_^ sampai di sini..

wassalam.


No comments:

Post a Comment